Bali: auringonpistos, apinoita ja hippipuisto

Balilla

Koska en näemmä saa krjoitettua tätä vaatimatonta blogia joka päivä, niin laitanpa muutaman päivän samaan kirjoitukseen.

Olin siis menettänyt aistini mutta sain ne takaisin seuraavana päivänä kun olin kunnolla nukkunut. Tohtori Google teki diagnoosin: olin saanut auringonpistoksen.

Se ei sinällään ollut ihme kun koko ajan infernaalisessa kuumuudessa juoksee pitkin kyliä.

Oli pakko hankkia joku päähine.

Mutta kun täällä hatut valmistetaan vain joillekin hobiteille ja muille pikkupäisille. Kymmeniä kauppiata koluttuani olin jo menettää toivoni, kun äkkiä eräältä kauppiaalta löytyi minulle sopiva skotsa! Ilahduin niin paljon etten edes jaksanut kamalasti tingata vaan maksoin siitä 150 000 rupiaa eli hieman alle kympin. Mutta se saattaa pelastaa henkeni!

selfie

Otimme taksin ja ajoimme rannan toiseen päähän jossa emme vielä olleetkaan vierailleet. Kuski vaati matkasta 13 000 eikä antanut mitään takaisin annettuani hänelle 20 000. Balilla kannattaa aina käyttää Bluebird-yhtiön autoja. Heillä on mittarit ja vakiotaksat toisin kuin esimerkkikuljettajallamme.. Virheistä oppii.

Bob Marley taitaa olla kaikkien balilaisten suuri sankari. Näin ainakin voisi päätellä siitä että menen mihin tahansa baariin tai ravintolaan niin seinältä minua tuijottaa rastapipoinen Marley ja soittovehkeestä kaikaa No Woman No Cry.

marleyn Bobi marleyn kitaristi

Rantaelämä täällä on kyllä mukavaa. Baarien tarjonta on runsasta, ja jos alkaa kuumuus haitata senkun painuu jonkkaan vilvoittelemaan.

On myös nasta katsella kuinka paikalliset pikkupojat, ja on siellä vanhempiakin, kalastelevat tai kaivavat rantahiekasta syöttejä joilla saalista jahdataan.

naurin ranta pojat kalassa pojat puurtaa syottejä ylös

Käärmeitä saarella kuulemma on myös paljon, mutta ainoa jonka me olemme nähneet oli liiskautunut auton pyörien alle.

kärmes

Ja oravia temmeltää puissa. Ne myös pitävät hauskaa naksuttavaa ääntä reviiriään puolustaessaan.

kurre

Olemme myös syöneet melkoisen hyvin. Toinen toistaan parempia ruokapaikkoja on kaikki kadut väärällään. Varsinkin riisi- ja nuudelisapuskat ovat olleet mieleemme koska ne ovat yleensä melkoisen kevyitä. Chilisoosia joutuu kyllä yleensä pyytämään lisää kun ovat ruoat valmistaneet enemmän länsimaiseen makuun. Mutta kun minä pidän tulisesta!

kalaa banaani meribassetti ruokalista

Erään baarin tarjoilija oli huomannut että edellisenä päivänä paikassa vierailtuani oli kamerani linssisuojus jäänyt pöytään. Nyt hän sitten sen minulle kiikkutti ja sai kiitokseksi melkoiset tipit. Olin jo ollut aivan varma etten enää sitä suojusta näkisi!

Eräänä aamuna kun heräsin niin havaitsin että terassilla tuolillani nukkui kissa.

kisuli mun tuolilla

Tästä järkyttyneenä päätin lähteä Ubudiin!suorinta mahdollista tietä.

Op oli edellisenä päivänä sopinut jonkin kuskin kanssa että meidät noudetaan majapaikasta klo 09 ja sitten huristellaan 30 kisan päähän Ubudiin.

Ja niinhän siinä kävikin. Teimme heti kuskille selväksi ettemme suostu vierailemaan missään kaupassa tai koruliikkeessä vaan menemme suorinta mahdollista tietä haluamaamme paikkaan. Täällä nimittäin tapana että kuljettaja saa provikat liikkeiltä joihin tuoa asiakkaita, mutta me emme halua mennä kaauppoihin katselemaan kun tiedämme ettemme mitään kuitenkaan osta.

Ihan ensimmäiseksi menimme Pyhään Apinametsään ( Sacred Monkey Foresta Sanctuary )!

Paikka on ihan kamalan iso puisto jossa asuu luonnonvaraisia apinoita ja jota paikalliset pitävät pyhänä paikkana.

Portista käveltyäni näin ensin pikkuisen apinan istumassa aidalla.

Sitten simäni havaitsivat toisenkin.

Pari metriä kun olin kävellyt huomasin puussakin pari.

Ja sitten niitä olikin muutama tuhat!

Katsoi minne tahansa niin kaiken kokoisia apinoita oli joka paikassa. Ja ne tulivat ihan iholle. Koskea en uskaltanut koska minulla on huonoja kokemuksia apinoista Gibraltarilta, mutta siitä joskus toiste.

monkey tupakkapoliisi monkeyesileikki monkeykaiteella monkeylove monkeys monkeysnadi monkeyt monkeytpuussa

Ihmiset syöttivät niille banaaneja ja muita hedelmiä, mutta me emme koska niillä näytti stä sapuskaa olevan aivan tarpeeksi.

Eräs isompi apinakaveri alkoi välittömästi minut nähdessään masturboimaan. Otin sen kohteliaisuutena.

Puisto on tosi mahtava paikka. Siellä sitä kaltaiseni Suuri Kansaivälinen Seikkalija tuntee itsensä melkoisen pieneksi. Mutta Tarzania siellä olisi kyllä kiva leikkiä!

monkey forest monkeyjoki monkeyjones monkeyleinoja monkeyliska monkeymetsä monkeypuisto monkeysilta monkeytemmepli

Apinametsästä lähdettiin katselemaan riisiviljelmiä. Olikin aikas hieno paikka! Kuskimme odotti baarissa meidän seikkaillessamme omin päin. Otimme mekin baarissa yhdet ja minä onnistuin iskemään seinältä taulun alas hatullani kun kotin tappaa jättimäistä tappaja-ampiaista. Kaikkia vain nauratti hosumiseni.

riisi riisikatu riisilapsi riisinatsipyörä riisinauri riisipwllot riisityttö riisivä

Olimme olleet jo melkoisen kauan reisuussa ja pyydettiin kuljettajaa heittämään meidät takaisin kotiin.

Mutta tästä kuumuudesta en voi lakata valittamasta: tiesinhän minä toki että täällä on kuuma, mutta kun tämä on aivan järjetöntä. Suihkun jälken tuntuu minuutin hiukan paremmalta ja sitten ollaan taas märkiä kuin uitettu koira.

Olemme myös löytäneet sellaisen hippipuiston jossa ihmiset makaavat nurmikolla syömässä ja juomassa. Minäkin siellä yksi päivä söin makkarasämpylän joka oli kyllä hiton hyvää.

kamala hippilauma

Sadetta olemme Opn kanssa kovasti odottaneet ja toivoneet, mutta turhaan. Yhtenä iltana näimme rannalta kuinka jossain kauempana salamat valaisivat taivaanrannan, mutta ei se myrsky meille koskaan tullut. Ja eilen jyrisi jossain aika lähellä oikein unnolla, mutta taas se meidät kiersi. Olen varma että kunnon sade saisi ilmankin tuntumaan ainakin hetkellisesti raikkaammalta.

Yhtenä iltana kun olimme kävelleet useamman kilometrin, tajusin että nyt lähtee taju jos en saa viilennystä. Kiskoin päältäni läpimärän t-paidan ja Opn vastusteluista huolimatta istahdin erään baarin terdelle ilmoittaen vakavalla äänellä etten suostuisi poistumaan paikalta ennen kuin janoni olisi sammutettu huurteisella oluella. Näin tapahtui. Olen itsekin ravintola-alalla enkä voi sietää paidattomia miehiä baarissani. Jotain käytöstapoja!Mutta nyt oli pakko-tilanne. En enää hetkeäkään kyennyt paitaa päälläni pitämään, enkä kyllä sitä uudestaan pukemaankaan koska se oli aivan kuin mereen kastettu.

karkutie katua kovin hikinen miekkonen

Mutta oli siinä sekin hauska puoli että kadulla kävellessäni jopa kadun toiselta puolelta minulle jotain huudeltiin ja masua osoiteltiin. Tulisikohan helsingissä turpaan jos alkaisin kadulla huudella lihaville miehille nauraen ja heidän vatsaansa sormella osoitellen?

Ja rannallamme asuu myös Jättiläishummerijumala ja valaistunuut Buddha!

kauhian iso hummeri valaistu temppeli valaistunut budha

Siinäpä muutama päivä pähkinänkuoressa. Elämä täällä on rannalla kävelyä ja uusien asioiden ihmettelyä. Ja syömistä!

Seuraavaksi pitäisi lähteä Gilin saarelle katsomaan kuinka siellä asiat sujuvat. Vai sujuvatko?

Rakkautta on olla ilman paitaa oman kullan kanssa hikisenä lakanoissa pyörien.